Kemahiran-kemahiran
Asas Membaca
Membaca
adalah sebahagian daripada proses perhubungan. Ia merupakan satu aktiviti yang
melibatkan pembelajaran sistem lambang bagi menentukan sesuatu bentuk
pengalaman, idea, emosi dan perkara-perkara lain yang terdapat dalam
persekitaran. Membaca adalah proses kognitif (mental) dan ia melibatkan
beberapa kemahiran, iaitu kemahiran melihat, kemahiran mengingat, kemahiran
mendengar dan membezakan bunyi-bunyi, kemahiran menyebut bunyi-bunyi yang
dilambangkan oleh huruf-huruf, kemahiran menggabungkan bunyi-bunyi huruf bagi
membentuk suku kata, perkataan, frasa, ayat dan sebagainya. Membaca juga
melibatkan aktiviti memindahkan lambang-lambang yang dibaca itu kepada sistem
saraf pusat (otak) untuk kefahaman dan tafsiran. Oleh kerana membaca melibatkan
kemahiran-kemahiran berbentuk mekanis dan kognitif, maka ia bukanlan merupakan
suatu perkara yang mudah untuk diajarkan kepada murid-murid di sekolah.
·
Kemahiran
melihat
Kemahiran
melihat adalah kemahiran yang mana murid-murid dapat melihat sesuatu huruf yang
ditunjukkan kepadanya dengan jelas.
·
Kemahiran
mengingat
Kemahiran
mengingat adalah kemahiran yang mana murid-murid menyimpan maklumat tentang
lambang-lambang huruf yang dia telah lihat.
·
Kemahiran
mendengar dan membezakan bunyi-bunyi
Kemahiran
mendengar dan membezakan bunyi-bunyi adalah kemahiran yang mana murid-murid
perlu mendengar bunyi-bunyi huruf dengan jelas. Pada masa yang sama, murid
tersebut boleh membezakan bunyi-bunyi tersebut.
·
Kemahiran
menyebut bunyi-bunyi huruf yang dilambangkan oleh huruf-huruf.
Kemahiran
menyebut bunyi-bunyi huruf yang dilambangkan oleh huruf adalah kemahiran
menyebut setiap huruf yang dilambangkan atau ditunjukkan dengan betul.
·
Kemahiran
menggabungkan bunyi-bunyi huruf bagi membentuk suku kata, perkataan, frasa,
ayat dan sebagainya.
Kemahiran
ini adalah kemahiran mencantumkan huruf-huruf membina suku kata dari suku kata
menjadi perkataan dari perkataan frasa dan dari frasa menjadi ayat dan
sebagainya.
Untuk
mengaplikasikan kemahiran-kemahiran ini, para guru juga boleh melakukan amali
yang berbentuk bengkel bagi mendedahkan murid-murid KIA 2M ini dapat menguasai
kemahiran membaca ini dengan beransur-ansur dan baik.
Antara
bengkel-bengkel yang dapat dilakukan adalah:
Bengkel
Asas Membaca : Kaedah Fonetik
·
Latihan membunyikan huruf dan asosiasi benda
dengan bunyi huruf
·
Latihan membatang suku kata dan perkataan
·
Latihan membaca frasa dan ayat
·
Latihan menggunakan bahan bantu belajar untuk
melaksanakan kaedah fonik
Bengkel
Asas Membaca : Kaedah Abjad
·
Menyebut nama huruf abjad a hingga z; huruf
besar dan huruf kecil
·
Latihan menyebut suku kata v dan kv
·
Latihan mengeja suku kata, perkataan dan
frasa
·
Latihan membaca ayat
Bengkel
Asas Membaca: Kaedah Pandang dan Sebut
·
Latihan menyebut perkataan
·
Latihan mencerakinkan perkataan menjadi suku
kata
·
Latihan membina dan menyebut semula perkataan
yang sama
·
Latihan membina dan membaca ayat
Bengkel-bengkel
ini boleh dilaksanakan oleh para guru untuk murid-murid menguasai kemahiran
membaca dan faham akan isi kandungan bahan bacaan yang dibaca dan bukan sahaja
mengenal huruf-huruf yang disebut.
InsyaAllah,sangat berguna terutama kepada bakal-bakal guru..:)
ReplyDelete